Alla inlägg den 5 december 2010

Av Malva - 5 december 2010 20:42





Marshmallows på pinne


Perfekt på julbordet efter maten. Och snabbt som en vessla går dem att göra.


Recept:

20 Marshmallows

70 g choklad

topping; tex cocos eller strössel


Smält chokladen.Trä marshmallows på träpinnar och doppa i choklad. Doppa sedan i toppingen. Ställ i högt glas och låt stelna ca 20-30 minuter. Färdigt!


Julklappstips från Lindex. Skön klänning i viscose, elastan för 99 :- Finns i stl 128-170. Ett litet fynd, till storasyster kanske?


Kom ihåg, bara 18 dagar kvar till julafton!



Av Malva - 5 december 2010 09:30

Pepparkakslykta


Jag tycker man kan använda köpt deg till såna här byggen.


Lyktan gör man genom att klippa ut en mall, min är 11 x 18 cm. Kavla ut degen jämnt direkt på bakplåtspapper. Skär ut fyra rektanglar. Nu börjar det roliga. Ta en vass kniv och improvisera. Skär ut fönster i olika former och tänk på hur det kommer att se ut när det lyser inne i lyktan. Degen sväller lite i ugnen, så gör inte hålen för små. Om kanterna blev ojämna under gräddningen, rätta till med en vass kniv precis när bitarna kommer ut ur ugnen och fortfarande är mjuka. Låt svalna på galler innan det är dags för glasyr.Jag tycker man kan använda köpt deg till såna här byggen.


Kristyr

1 äggvita
1 krm ättiksprit eller citronsaft
4 dl florsocker


Vispa med elvisp för att få rätta fluffet.


Pepparkaksklister
1 dl strösocker
0,5 dl sirap
Smält långsamt i stekpanna och låt sjuda en liten stund tills det tjocknar. Se bara till att det inte bränns vid. Och var rädd om dig när du klistrar ihop huset!

Ställ lyktan på något brandsäkert. Jag brukar klippa ut en pappskiva och slå in i guldpapper eller aluminiumfolie.



Julklappstips är en spikmatta, jag vet att det var förra årets julklapp men den är inte så dum ändå. Lovar att sänka blodtryck, öka ämnesomsättning och minska inflammationer men det skall man nog ta med en nypa salt. Att den kan ge avslappning är gott nog tycker jag. 399 :- på Team Sportia.

Kom ihåg, bara 19 dagar kvar till julafton!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Bästa juliga jullåten?
 War is over
 Betlehems stjärna
 Julen är här
 Last Christmas
 White Christmas
 Jinglebells
 Stilla Natt
 Jul, jul, strålande jul
 Halleluja
 Ave Maria
 Hej mitt vinterland
 Nu tändas tusen juleljus
 Oh helga natt

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards